Saade – Guide to Happy Living

Zastřené hity undergroundových melodiků
2013
Saade Records
12"LP (10 skladeb)
alternativní rock
www.saade.bandcamp.com

Sbírka nahrávek Saade je edičně opět pestřejší. Ještě pod názvem Sade vyšla magnetofonová kazeta, po níž následoval kompakt, metalově laděný sedmipalec s japonskými Boris, společná kazeta s Night a nyní tedy první dvanáctipalec, šířený v černé či fialové barvě.

Spolupráce navázaná druhou kazetou se promítla i do současné situace. Po boku kytaristy a zpěváka Cvaldy se nově zjevuje bubeník Regál a nahrávání se ujal Amák, oba členové zmíněných Night, což se zcela pochopitelně projevilo také v aktuálním znění. Přestože lze stále mluvit o stoner rocku, vlivech grunge, punkové drásavosti, psychedelické zamlženosti nebo noiserockové neučesanosti, něco málo se změnilo.

Oproti minulosti ubylo hlučnosti i občasné rozvláčnosti, zato přibylo svižnosti a zpěvnosti, čímž byl ještě více prohlouben a zdůrazněn již dříve naznačený cit pro sice lehce zamlžené a kytarově přiostřené, přesto melodicky výrazné písně, které rozhodně nezaujmou tupé středoproudé publikum, nicméně v prostředí alternativního rocku by fungovat měly.

„Kapela nemá potřebu se držet nějakých předepsaných až omezujících škatulek a projevuje se přesně tak, jak ona sama chce.“

Do vizuálně pěkně ztvárněného obalu zabalená deska se opírá o melodicky velmi silné úvodní skladby „Several Faces“, „Shower Cap“ a „Into the Space“, jimž později sekundují hlavně „Come Along“ nebo „Dark Heart“. Vesměs obstojné popěvky, které zřetelně dokazují, že střet vokální hitovosti a zvukové zastřenosti může i v undergroundové sféře fungovat lépe než nedotažený experiment v podobě stěží slyšitelných cinkavých úderů v písni „Drift“. Zdařileji tak dopadá metalově drsnější „Sugar Sandwich“, podobně jako závěrečná ryčná instrumentálka „Torched“.

Záměrná zvuková nedokonalost je v určitém smyslu brzdou, v jiném naopak předností, nechť si každý vybere dle svého naturelu. Každopádně však lze zdůraznit, že v právě těchto určitých případech třeba horší zvuk nejen tolerovat, ale přímo respektovat, neboť i on představuje nedílnou součást hudebně ideového rámce, v němž se soubory tohoto druhu pohybují.

Naprostá přirozenost a uvěřitelnost přispívá k nezpochybnitelně pozitivní charakterizaci kapely, která nemá potřebu se držet nějakých předepsaných až omezujících škatulek a projevuje se zřejmě přesně tak, jak ona sama chce, a skrze výrazové prostředky, jež nestárnou. Ačkoli v tomto snažení zatím zcela neprokoukla, menší rezervy jsou nadále patrné a skutečná osobitost v nedohlednu, v prostředí české scény jde o těleso, které si dokáže získat pozornost i sympatie.

fotografie: Matěj Hošek