Forgotten Silence – Sonique Voyeurisme

Živák pro radost
2015
Shindy Productions
47:32 (7 skladeb)
death metal | art rock | jazz
www.forgottensilence.cz

Jsou koncertní záznamy, kvůli nimž se za obřího halasu sjede početná armáda zvukařů, osvětlovačů a kameramanů, ale i takové, které si někdo natočí jen tak mimochodem. A jestliže to posléze zveřejní, pak třeba proto, že zvukově se vše podaří na úrovni srovnatelné s velkými štáby. Nebo jen tak pro radost, aby zůstala nějaká pěkná živá památka.

Rosičtí Forgotten Silence patří mezi nepříliš vystupující formace, protože jak praví otištěná visačka, v letech 1999 až 2014 odehráli pouze čtyřiačtyřicet koncertů, což za tak dlouhé období není moc vysoké číslo. Přesto ani tato skutečnost nijak neubírá jejich natolik velkému instrumentálnímu perfekcionalismu, že v tuzemských končinách nemá kapela mnoho konkurentů.

Na tomto živém albu šířený záznam byl pořízen 28. listopadu 2014 v Barrocko Clubu v Třinci a to v rámci Metalshop Tour. Repertoárově si nečiní nárok na nějaký průřez veškerou tvorbou, ale prostě jen zachycuje jeden koncertní set. Proto zde dominuje zatím poslední řadovka „La Grande Bouffe“, jež je zastoupena třikrát, zatímco ze starší vlastní tvorby dochází pouze na výňatek z jedné skladby z alba „Ka Ba Ach“ a podstatně mladší singlovku „Tumulus“, což doplňují obě položky z loňského singlu „Re:Retro '93“, tedy coververze od Atheist a Pestilence.

„Pozice jedné z naprosto nejlepších českých tvrdých skupin posledních dvaceti let zůstává neotřesena.“

Přestože chybí klenoty z vrcholných nahrávek „Thots“ či „Kro Ni Ka“, kompoziční a muzikantské kvality jsou zde prezentovány natolik pronikavým způsobem, že pozice jedné z naprosto nejlepších českých tvrdých skupin posledních dvaceti let zůstává neotřesena. Ačkoli dominuje deathmetalová poloha a naopak ostatní tradiční rysy jsou částečně upozaděny, kvalitní zvuk umožňuje vychutnat si veškeré instrumentálně komplikované, poslechově náročné a zde velmi precizně zahrané chuťovky, mezi nimiž coby vrchol září hlavně „Fermeture de la Bouche“.

Potěší rovněž vizuální provedení nosiče, jehož vnější krabičku i vnitřní booklet místy zdobí lesklejší potisk, ale solidně vypadají i zřejmě záměrně ztmavené fotky či hromadný snímek všech účastníků turné. Zde v pravém horním rohu nelze přehlédnout ani slovutného pana vydavatele, jenž ve spektru ostatních aktivit už také vydává spíše asi jen tak pro radost.